Jocella´s Coffeeshop...

Mitt forum för allt det Livet innehåller .... som Ord... tankar ... skratt o gråt...konst ... livsåskådning... musik ... böcker ... poesi ... natur... yoga... Feng Shui ... psykologi ... filosofi...djur.. familj o massa - massa annat ...

Min bilder
Namn:
Plats: Ale, Sweden

"Kanske finns där något runt hörnet, även om du ramlar på vägen dit....?"

20 januari 2006

Ängeln min ...


Kan man tala om yin utan att nämna yang? Eller om natten utan dag? Kan det ena finnas utan det andra? Jag menar, hur skulle det "onda" te sig om man inte visste vad `godhet` var? Och hur skulle man definiera `mörker´ om inte ljuset fanns?
Detta leder mig osökt in på dagens tema - det goda väsendet vs gårdagens demoner. Just det - Änglar...

Ordet ängel kommer ytterst ifrån grekiskans a´ngelos vilket betyder budbärare och enligt både judisk och kristen tradition har de varit andeväsen som står i Guds tjänst.

I ordböcker kan man läsa : `Ängel` - skyddsande, Guds budbärare, kerub, seraf, genius; god människa, helgon, dygdemönster.

I den svenska tron har vi en skyddsängel som vakar över oss dag som natt. Enligt Dödahavsrullarna har varje människa en ond och en god ängel som ser över ens steg, den ena vill leda henne rätt på livets väg, den andra in på dödens.

Änglar har alltid spelat en viktig roll inom liturgin och den tidiga kyrkan och indelades i olika klasser: keruber, serafer, genius; ärkeänglar - dessa sägs ibland vara sju, men från medeltiden vanligen tre eller fyra; Gabriel, Mikael, Rafael och ibland Uriel.

Runt 538 f.K i judedomen fick änglarna ett mer kosmiskt väsen över sig, de påverkade inte längre människan direkt utan styrde över elementen. Här föddes läran över änglarna; angelologi. Även gränsen mellan demoner och änglar suddades ut mer då änglarna ofta tilldelades en negativ roll som att t.ex. hindra människan att komma igenom Guds portar till Paradiset. I Nya Testamentet förekommer även helt onda änglar, änglar som en gång tjänat Gud men som vänds sig från honom, den mest omtalade är Lucifer som enligt kristen tro blev djävulen.

Den moderna synen på änglar är ganska så splittrad - troende ser dem som budbärare åt Gud, andra ser dem som avlidna vänner o släktingar som kommit tillbaka som skyddsänglar för att vägleda o beskydda oss. Det finns också dom som tror att ängeln är ett slags väsen som skänker människan trygghet o makt. Vad tror du?

Jag ber om att, i anslutning till dagens tema, få hedra alla de starka o modiga som delar med sig av sig själva på en underbar sight:

Speciella Änglar

och på:

Ängeln Vendela

Jag bugar för Er alla...

Vad annat kan avsluta dagen vackrare än dessa ord av Eva Dahlgren

"Det bor en ängel i mitt rum - hon har sitt bo ovanför mitt huvud -hon gör mej lugn
- och hon viskar till mej - allt det jag säger dej... Det bor en annan i min kropp
- hon har den vackraste av själar - hon är kärlek och hopp - och hon berättar för dej - hur mycket jag älskar dej... Det bor en ande vid min fot - som blåser värme över huden - det kittlar och du såg att jag log - men när hon andas på mej -
är det för att du ska komma - och värma dej... Här är jag med allt det andra -
som gör en människa hel - och jag hoppas - jag hoppas att du orkar - och att ängeln i rummet - det är henne - du ser ...

Tack för idag...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för besök och det var roligt att du blev glad av min sida. Din sida är oxå fin och intressant och man kan aldrig glömma Eva Dahlgrens sång, som verkligen kändes in i själen.
Ha ett trevligt veckoslut
önskar bigga

20 januari, 2006 22:55  

Skicka en kommentar

<< Home